Veldwerk is Doen

Als stichting staan wij voor veldwerk. Waarom vinden wij dit belangrijk? Leerlingen gaan in groepsverband aan de slag waarbij ze zelf een onderzoek opzetten. Dit gaat als volgt: leerlingen maken een onderzoeksplan, verzamelen gegevens en schrijven een onderzoeksrapport of doen een presentatie. Hierdoor prikkelen ze hun eigen motivatie; ze onderzoeken iets wat ze zelf bedacht hebben.

Postentocht

Veldwerk wordt geïntroduceerd tijdens de postentocht, dit is aan de start van het veldwerk project. Bij elke post staat een begeleider die de veldwerk technieken laat zien. Vervolgens oefent de leerling zelf met de veldwerk materialen. Studenten leren tijdens de tocht over abiotische- (zoutgehalte) en biotische factoren (diersoort). Verder wordt er uitgelegd wat voor onderzoekjes je kan uitvoeren en wat de beste locaties zijn voor het verzamelen van de data.

Welke veldwerk thema’s introduceren wij?

Er zijn verschillende onderzoeken die leerlingen kunnen uitvoeren. Elke veldwerk locatie biedt andere onderzoeksmogelijkheden. Toch zijn er een aantal hoofdthema’s die bij alle centra worden aangeboden, dit zijn bodem-, vegetatie, – en wateronderzoek. Voorbeelden van andere veldwerk onderwerpen zijn insecten, dijk, vogels, vleermuizen, etc.

Ben je benieuwd hoe zo’n post er uit ziet en hoe het thema wordt geïntroduceerd? Bekijk dan de onderstaande filmpje. Kasper, onze collega, laat zien hoe je wateronderzoek uitvoert!