Stichting Veldstudie Hei- en Boeicop

Stichting Veldstudie Hei- en Boeicop. Natuurkampen, accomodatieverhuur, recreatiemogelijkheden en veldwerk.

U bent hier: Home >> Schoolkampen >> Basisonderwijs

Basisonderwijs

Samenstelling van een programma

Voor het basisonderwijs zijn programma's van één tot vijf dagen mogelijk. Een meerdaags project geeft de mogelijkheid om veel verschillende activiteiten in het programma op te nemen. In een dag of zelfs op een ochtend is het mogelijk om waterdieren te vangen, te tekenen en op naam te brengen. Maar in een hele week kunnen excursies, onderzoekjes, landschapsbeheer, een kanotocht, spellen en sport plaatsvinden. We proberen in een programma voor een basisschool altijd veel ruimte voor beleving, spel en avontuur te maken. De stichting voert ook combi programma´s uit in samenwerking met GeoFort.

Eigen inbreng van school

Een programma wordt altijd in overleg met de docenten van de school gemaakt en wordt zo afgestemd op het niveau en de leerwensen van de leerlingen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om eigen programmaonderdelen in te brengen. We denken dan aan een creatieve invulling met spel en ontspanning. Kosten van een project zijn uiteraard afhankelijk van het aantal dagen dat u het programma door de Stichting Veldstudie laat verzorgen.

Enkele voorbeelden van onderdelen waarmee een programma ingevuld kan worden zijn

  • Een speur- of fietstocht om de omgeving te verkennen
  • Een postentocht of veldwerkcirquit: Op verschillende posten kunnen leerlingen kennis maken met eenvoudige veldwerktechnieken en meetinstrumenten om organismen en milieu te leren kennen en te bestuderen
  • Uitvoeren van een onderzoekje (waterdieren bijvoorbeeld)
  • Natuurbeheer, zoals wilgen knotten of hooien
  • Bijhouden van een dagboek
  • Het in groepjes maken van een collage of muurkrant
  • Een tentoonstelling maken
  • Excursies, bijvoorbeeld naar een watermolen, agrarisch bedrijf of een mandenmaker
  • Praktische werkzaamheden, zoals het maken van yoghurt of kaas
  • Ontspanning: sport, spel en creatieve bezigheden
  • Broodjes bakken in een veldoven of boven een kampvuur (afhankelijk van weer en wind...)
  • Hutten bouwen van wilgentenen

Er zijn veel meer mogelijkheden en uw eigen ideeën kunnen vrijwel altijd uitgevoerd worden, mits ze vallen binnen de huisregels.

Veldwerk in de kerndoelen

Veldwerk bij de Stichting Veldstudie geeft een invulling aan de verschillende algemene doelstellingen en kerndoelen, zoals die voor het basisonderwijs zijn geformuleerd. Het biedt leerlingen de mogelijkheid om in het veld veel van de vereiste kennis zelf te ontdekken. Vooral nu het belang van natuur- en milieu-educatie voor opvoeding en gezondheid steeds meer erkend wordt speelt veldwerk een grote rol.

Brede School

Voor basisscholen kunnen ook projecten in het kader van de Brede School verzorgd worden. Te denken valt aan voorjaars- of najaarsnatuurlessen waarbij we op uw school langs komen en zowel in de klas als op het schoolplein of in een stadspark of groenstrook in de buurt kunnen werken.

Verslag schookamp

Een docent heeft het verslag van het verblijf met zijn klas op een van onze veldstudiecentra geschreven.


Basisonderwijs
Op schoolkamp in de natuur, een hele belevenis!

"De bus arriveert en leerlingen stappen wat onwennig uit. Ze brengen hun spullen naar de slaapzolders, waar de bedden verdeeld worden. Daarna verkennen ze de boel. Nadat de leerlingen wat bijgekomen zijn, worden ze verwelkomd en bespreekt een medewerkster het programma voor de komende dagen. Daarna de jassen aan en naar buiten. Een speurtocht met zijn allen in de omgeving, waarbij een medewerkster veel vertelt. Als iedereen met een frisse neus terugkomt staat het avondeten al klaar.

Met een gevulde maag luisteren leerlingen naar een rijk geïllustreerd verhaal over het gebied waar ze de komende dagen vertoeven. Daarna met zijn allen nog even naar buiten voor een avondwandelingetje onder de sterren waarbij met een bat-detector vleermuizen worden opgespoord. Bij terugkomst is het de hoogste tijd om naar bed te gaan.

Goed uitgerust gaan de leerlingen de volgende dag aan de slag met een eigen onderzoekje. Eerst nog een postentocht waarin ze de benodigde veldwerktechnieken leren kennen. Daarna zelf aan de gang: Leerlingen liggen in het gras plantjes te bekijken, even verderop zijn ze met een schepnet bezig om waterdiertjes te vangen en weer een andere groep zoekt diertjes onder een boom. Iedereen is druk in de weer. Ondertussen komen sommigen al terug om van meegebrachte bladeren, takken en veren een tentoonstelling te maken. 's Avonds vertellen de leerlingen iets over het eigen onderzoek, dat ze gedaan hebben en worden de gemaakte muurkranten tentoongesteld.

De volgende dag gaan de leerlingen enkele beheersactiviteiten in de natuur uitvoeren; onder begeleiding van een natuurbeheerder of boer worden wilgen geknot en wordt hooi in balen verzameld. Terug op het veldstudiecentrum schrijven de leerlingen in hun dagboek of werken aan de muurkrant. 's Avonds is er tijd voor een film en een gezamenlijk spel. Iedereen gaat moe van de vele opgedane ervaringen naar bed.

De laatste dag is er een excursie naar de watermolen. Daarna gaat iedereen opruimen en inpakken. De bus staat al te wachten en de leerlingen zwaaien ons vrolijk uit als ze weer terug gaan naar huis."


Meer weten? Zin in een hele of halve werkweek met de klas of groep of gewoon een dagje eropuit? Kom vrijblijvend overleggen over de mogelijkheden voor een natuurproject BO of een examenproject VO.


Top